Ouders die speciaal thuisbleven om de kleintjes veilig door de eerste levensjaren heen te loodsen, komen bedrogen uit. Waren ze namelijk wel gewoon naar hun werk gegaan, dan hadden hun kinderen bepaalde vaardigheden beter ontwikkeld.
Want vergeleken met jonge kinderen waarvan beide ouders werken, scoren kinderen waarvan de moeders thuis blijven namelijk lager op vaardigheden als spreken, sociale omgang, motoriek en in het dagelijks functioneren. Dit schrijft de website van de London School of Economics.
Een en ander staat in de publicatie The development and happiness of very young children, door professor Paul Anand van de London School of Economics en dr. Laurence Roope van de universiteit van Oxford dat gepubliceerd werd in Social Choice and Welfare.
Het gevonden effect bij twee- en driejarigen is het grootst bij dagelijkse en sociale vaardigheden. Volgens de onderzoekers worden deze vaardigheden namelijk goed ontwikkeld dan wel fors aangescherpt door de omgang met andere kinderen op de crèche. Tegelijkertijd wordt de tijd die het kind met oppassende grootouders doorbrengt, geassocieerd met betere spreekvaardigheden en sociale vaardigheden.
Op veel latere leeftijd moeder worden? Zou je dat nou wel doen?
De studie toont aan dat het hebben van een oudere moeder een negatief effect heeft op alle vier de onderzochte vaardigheden: sociale vaardigheden, spreekvaardigheid, bewegen en dagelijkse vaardigheden. Maar tegelijkertijd geldt: een hoger opgeleide moeder heeft weer een positief effect op alle vaardigheden.
En passant onderzochten de wetenschappers de effecten van bepaalde activiteiten op de jonge kinderen en ontdekten dat voorlezen en winkelen hen het meeste plezier verschafte. Welke activiteiten de meeste impact hebben op de vaardigheden van het jonge kind?
Voorlezen, verhalen vertellen en zingen blijken volgens de studie een positief effect te hebben op de spreekvaardigheden. Ook blijkt het bezoeken van anderen die ook kinderen hebben een positief effect te hebben op de spraakontwikkeling.
Het zingen van kinderliedjes, schilderen en knutselen correleert logischerwijs positief met de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Kinderliedjes lijken wat minder logisch, maar gaan die gaan in de regel gepaard met de nodige handgebaren.
Veel buitenshuis wandelen wordt dan weer negatief geassocieerd met de ontwikkeling van de motoriek, maar dit komt natuurlijk doordat het vooral de ouders zijn die wandelen terwijl het kind in de buggy ligt en die tijd dan ook niet nuttig investeert in de verbetering van zijn motoriek.
Nog een ogenschijnlijk open deur: kinderen met broertjes en zusjes scoren het best op alle vier de terreinen. Volgens de onderzoekers spenderen kinderen weliswaar minder tijd met hun ouders, ze leren waarschijnlijk veel van de andere kinderen.
Onderzoeker Laurence Roope concludeert dat de crèche gunstig is voor een kind. Niet alleen nemen kinderen in de opvang vaker deel aan interactieve spelletjes, het extra geld dat de twee werkende ouders in het laatje brengen levert meer financiële zekerheid op waarmee de mogelijkheden om aan activiteiten deel te nemen op zijn beurt ook weer toeneemt.